" Andaikan aku halal baginya tentu aku akan turun mengusap airmatanya dan membawanya ke tempat yang jauh dari linangan airmata selama-lamanya "

http:// kiranakusayang.blogspot.com

Aku ingin terbang bebas..

Salam Taaruf..

Salam Taaruf..

kata-kata cinta..

Aku tak tahu perjalanan hidupmu terlalu setianya kau pada rahsia apa yang kutahu adalah apa yg kau pamerkan sekarang waktu silammu masih selingkar rahsia tak dapat kuteka apa yang bermain difikiranmu.. Tak pernah kau bercerita tentang sejarah hidupmu kau enggan menjawab pertanyaan ikhlasku membiarkan aku dengan seribu persoalan tanpa jawapan yang pasti aku tak berdaya mendesakmu lagi.. Apa yang hanya kau luahkan hidupmu tak seindah mimpi perjalananmu penuh liku kau tak mahu menoleh lagi pada hari-hari semalam niatmu kini hanya memandang hari esok dan menebus kesilapan lalu membuktikan sesuatu yang jitu.. Tanpa ulasan lanjut kau kembali membisu setiap kali kubertanya latar hidupmu kau hanya geleng kepala apabila kuajukan tentang keluargamu ada airmata bergenang namun kau paksa dirimu bertahan agar ia tak tumpah membasahi pipimu.. Penderitaan terlukis pada wajahmu matamu terpamer kelukaan saat itu aku tahu kau benar-benar menyimpan rahsia dan kau tak ingin membicarakan walau pada sesiapa walau pada diriku..Kini kumengerti aku tak akan bertanya lagi..

Sunday, October 4, 2009

Hadits Qudsi..

Memaafkan Ketika Mampu Balas Dendam..

Allah berfirman dalam Hadits Qudsi:

Nabi Musa telah bertanya kepada ALLAH: "Ya Rabbi! Siapakah di antara hambaMu yg lebih mulia menurut pandanganMu?" ALLAH berfirman: "Ialah orang yg apabila berkuasa(menguasai musuhnya),dpt segera memaafkan".(HQR Kharaithi dari Abu Hurairah R.A)

*Dalam perperangan Uhud.Nabi SAW mendapat luka pada muka dan juga patah beberapa giginya. Berkata salah seorang sahabat: "Cubalah Tuan Berdoa agar mereka celaka".Nabi Muhammad menjawab:"Aku tidak diutuskan untuk melaknat seseorang,tetapi aku diutuskan untuk mengajak kepada kebaikan dan sebagai rahmat". Lalu beliau menadah tangannya kepada ALLAH Yg Maha Mulia dan berdoa:

"Ya ALLAH,Ampunilah kaumku kerana mereka tidak mengetahui."

(42. Asy Syuura)

40. Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik[1345] maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.

(2. Al Baqarah)

(237.pema'afan kamu itu lebih dekat kepada takwa)


Ada tiga hal yg apabila dilakukan akan dilindungi ALLAH dalam pemeliharaanNya,ditaburi rahmatNya,dan dimasukkanNya ke dalam syurgaNya yaitu: Apabila diberi ia berterima kasih,apabila berkuasa ia suka memaafkan dan apabila marah ia menahan diri(tak jadi marah)(R. Hakim dan Ibnu Hibban dari Ibnu Abbas)

Bersabda Nabi SAW. Kepada Uqbah bin Amir R.A: "Wahai Uqbah! Maukah engkau ku beritahu budi pekerti ahli dunia dan akhirat yg paling utama? Yaitu: Melakukan silaturahim(Menghubungkan kekeluargaan dengan org yg telah memutuskannya),memberi pada orang yg tidak pernah memberimu dan memaafkan org yg pernah menganiayamu)-Ihya Ulumuddin 111; Hal 158

p/s: YA ALLAH,Kurniakanlah kami sifat pemaaf,pengampun dan lapang dada. YA ALLAH,Jadikanlah kami org yg dpt menahan diri dari meluapnya kemarahan dan org yg suka memaafkan yang lain.

Zikrullah ketika Marah

ALLAH berfirman dalam Hadits Qudsi:
"Barangsiapa yg ingat kepadaKU ketika marah,nescata AKU ingat kepadanya ketika AKU marah,dan tidak akan AKU hilangkan rahmatKU sebagaimana orang-orang yg AKU binasakan atau hilangkan rahmatNya."(HQR Dailami yg bersumberkan dari Anas R.A)

Apakah yg kalian anggap kuat dalam bergelut itu?,para sahabat berkata: "Ialah orang-orang yg tidak dapat di kalahkan org lain dalam pergelutan".Nabi menerangkan: "(Bukan demikian tetapi) ialah orang yg dapat menahan dirinya di waktu marah".(H.R Ibnu Atsir dalam an-Nihayah)

"Barangsiapa yg dpt menahan marah padahal sanggup melempiaskan kemarahannya,nescaya ALLAH SWT memanggilnya di hadapan khalayak ramai untuk dipersilakan memilih bidadari yg dikehendakinya"(H.R Mu`adz bin Anas R.A.)

"Sesungguhnya marah itu berasal dari syaitan dan syaitan diciptakan dari api,dan api hanyalah dpt dipadamkan dengan air. Apabila di antara kalian marah,hendaklah berwuduk."(H.R Ahmad,Abu Daud yg bersumber dari Aisyah al-Aufi)

Menurut Ibnu Abbas ayat:
"Tolaklah dengan cara yg lebih baik."(Q.S. 23 al-Mu`minun:96)
Bererti: Sabar menahan amrah,memaafkan di saat diganggu. Barangsiapa yg berbuat demikian,akan dilindungi ALLAH dan musuhnya akan ditundukkan.

p/s: Semoga ALLAH memelihara kita dari perbuatan marah yg bukan kerana ALLAH dan dpt bersabar serta suka memaafkan.Amin ya Rabbal `Alamin.

Kurnia dan Paksa

Firman ALLAH dalam Hadith Qudsi:
"Wahai hamba-hamba-KU! Aku telah berikan kurnia kepada kalian dan Aku telah meminta hutang,pinjaman dari kalian. Barangsiapa yg teLah memberikan sesuatu kepadaKU dari apa yg telah AKU kurniakan itu dengan taat,nescaya Kusegerakan(membalasnya) dalam waktu singkat(dunia) dan Kusimpan baginya untuk waktu mendatang(akhirat). Tetapi barangsiapa Kuberikan itu secara paksa ,namun ia bersabar dan berusha dengan ikhlas kerana ALLAH,nescaya Kuwajibkan pemberian hadiah dan rahmatKU baginya,dan KUcatatkan bahawa termasuk org yg dpt petunjuk dan Kuperbolehkan dia mendapat nikmati pandangan kepadaKu." (H.R Rafi`i dari Abu Hurairah R.A.)

Salam..
Tentu ada yg mengeluh"KENAPA LA AKU YG SOLAT NI BANYAK SANGAT JE DUGAAN DAN RINTANGAN.. ORG YG DERHAKA X SOLAT PULAK MURAH JE REZEKI.. XDE PULAK DI TIMPA KESUSAHAN APA2 PUN"

Ketahuilah ALLAH memberi dugaan kepada hambaNya yg taat dengan bermacam2 ujian kerana telah meyimpan segala pembalasan kenikmatan tidak terperi di hari akhirat kelak. Bukan ALLAH menyeksa hambaNya,Tetapi menyekat/membantu dari hambaNya mendapat hisaban yg lama di hari akhirat kelak.. Itulah ALLAH.. Maha sempurna segala kasih sayangNya.. Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahhuakhbar~

"Bila engkau memandang segalanya dari TuhanMu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu, kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang DIA mahukan, kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya."

Syukur Dan Sabar

Diriwayatkan dalam hadits Qudsi:
"Wahai Isa! Pasti AKU bangkitkan setelah kamu satu ummat. Apabila mereka peroleh yg mereka sukai,mereka memuji ALLAH dan bersyukur. Apabila mereka peroleh yg mereka tidak senangi,Mereka tetap tekun dan Sabar. Padahal mereka tidak berlapang dada ataupun berilmu.Isa berkata: " Ya Rabbi! Bagaimana mungkin hal ini bisa terjadi kepada mereka padahal mereka tidak berlapang dada ataupun berilmu?" ALLAH swt berfirman:"Aku beri mereka kelapangan dada dan ilmu dari sebahagian sifatKu!"(HQR Ahmad,Thabarani dalam al-khabir,al-Ausath dan al-Hakim,Abu Na`im,Hakim dan Baihaqi yg bersumberkan Abid-Darda)

Ujian ALLAH

Menurut Hadits Qudsi:
ALLAH berfirman kepada MalaikatNya: "Pergilah kepada hambaKu. Lalu timpakan bermacam-macam ujian kepadanya kerana AKU mau mendengar suaranya".(HQR Thabarani yg bersumberkan dari Abu Umamah R.a)

(Q.S. 29 al-Ankabut:2-3)
2. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
3. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

(18. Al Kahfi)

7. Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.

8. Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menjadikan (pula) apa yang di atasnya menjadi tanah rata lagi tandus.

(21. Al Anbiyaa')

35. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.


"Demi ALLAH,Bukanlah kefakiran atau kemiskinan yg dikuatirkan atas kalian,akan tetapi justeru aku kuatir(kalau-kalau) kemewahan dunia yg kalian dapatkan sebagaimana telah diberikan kepada orang-orang sebelum kalian,lalu kalian bergelumang dalam kemewahan itu sehingga binasa,sebagaimana mereka bergelumang dan binasa pula."(H.R Bukhari)

Berpegang pada (Agama) ALLAH

Allah berfirman dalam hadits Qudsi:

ALLAH telah memberikan wahyu kepada DAUD: "Demi keagunganKu setiap hamba yg menggantungkan diri kepadaKu tanpa bergantung kepada makhlukKu(Yg Ku ketahui dari niatnya) dan ditipu oleh siapa pun yg ada di langit dan bumi,pasti Aku beri jalan keluar baginya dari tipu muslihat itu. Dan setiap hamba yg mengantungkan diri kepada makhluq,tanpa bergantung kepadaKu(Yg Ku ketahui niatnya) Aku putuskan sumber rezekinya dari langit dan Aku tetapkan kehancurannya. Dan setiap hamba yg taat kepadaKu,Pasti Aku mengurniainya sebelum meminta kepadaKu dan aku mengabulkan sebelum berdoa kepadaKu serta mengampuninya sebelum minta ampunan kepadaKu."(HQR Tamam,Ibnu `Asakir dan Dailami dari Abdurrahman bin Ka`ab bin Malik yg bersumberkan dari bapanya)

Ayat Al-Quran yg menguatkan isi Hadits itu ialah:-

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.3. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. "(Q.S. 65 at-Thalaq 2-3)

Rujukan Buku Koleksi Hadits Qudsi~

No comments:

Post a Comment

Hal paling kejam yang seseorang lakukan kepada orang lain adalah membiarkannya jatuh cinta,sementara kamu tidak berniat untuk menangkapnya..
Related Posts with Thumbnails

aku

Aku tak tahu perjalanan hidupmu terlalu setianya kau pada rahsia apa yang kutahu adalah apa yg kau pamerkan sekarang waktu silammu masih selingkar rahsia tak dapat kuteka apa yang bermain difikiranmu.. Tak pernah kau bercerita tentang sejarah hidupmu kau enggan menjawab pertanyaan ikhlasku membiarkan aku dengan seribu persoalan tanpa jawapan yang pasti aku tak berdaya mendesakmu lagi.. Apa yang hanya kau luahkan hidupmu tak seindah mimpi perjalananmu penuh liku kau tak mahu menoleh lagi pada hari-hari semalam niatmu kini hanya memandang hari esok dan menebus kesilapan lalu membuktikan sesuatu yang jitu.. Tanpa ulasan lanjut kau kembali membisu setiap kali kubertanya latar hidupmu kau hanya geleng kepala apabila kuajukan tentang keluargamu ada airmata bergenang namun kau paksa dirimu bertahan agar ia tak tumpah membasahi pipimu.. Penderitaan terlukis pada wajahmu matamu terpamer kelukaan saat itu aku tahu kau benar-benar menyimpan rahsia dan kau tak ingin membicarakan walau pada sesiapa walau pada diriku..Kini kumengerti aku tak akan bertanya lagi..

Templates online

Seandainya kita diciptakan untuk menjadi satu,pasti suatu ketika kita akan bertemu.Seandainya kita diciptakan untuk tidak bersatu. Walau dekat selalu kau takkan jadi kepunyaanku.Jangan membenci atau menyalahkan cinta jika kamu sampai terluka kerananya..Cinta yang tulus & suci tidak akan pernah menyakiti jika kita menyikapinya dengan indah pula.. Selangkah kita menghampiriNya seribu langkah DIA menghampiri kita.. berbeza dengan cinta manusia.. semakin kita cuba menjejakinya semakin luas langkahnya meninggalkan kita.. kalau bertaut pun pasti terlerai, kalau terbina mahligai pun pasti bakal dicarinya insan kedua dan seterusnya...